Bon Turystyczny to program, który w swoim założeniu wspiera polskie rodziny oraz branżę turystyczną naznaczoną przez pandemię COVID-19. Do końca 2023 roku uprawnia do pobrania na poczet każdego dziecka do 500 zł w formie elektronicznego dokumentu, którym można zapłacić za usługi noclegowe np. w hotelu, pensjonacie czy gospodarstwie agroturystycznym, ale również za zimowisko lub wycieczkę bez noclegu. Z danych opublikowanych przez Polską Organizację Turystyczną (POT) wynika, że do tej pory z puli przeznaczonej na poczet programu Bonu Turystycznego wykorzystano niemal 80 proc. środków.
Polacy chętnie korzystają z programu
POT wskazuje, że w ramach programu w okresie od lipca 2020 r. do końca 2022 r. zostało zrealizowanych 3 558 618 bonów opiewających na łączną kwotę 2 953 921 213 zł. Największe zainteresowanie, a tym samym najwyższe profity odnotowały firmy z branży turystycznej w województwach: małopolskim (625 mld zł), pomorskim (519 mld zł) oraz zachodniopomorskim (456 mld zł). Maksymalny wzrost aktywacji bonów w ubiegłym roku miał miejsce w okresach, kiedy dzieci nie chodzą do szkoły tj. ferie, majówka oraz wakacje. Sezon zimowy na przełomie 2021/2022 roku był najbardziej obfity finansowo dla górskich regionów (Małopolska, Dolny Śląsk), które przyjęły 5,8 mln turystów, spośród których jedynie 2,8 proc. stanowili przyjezdni spoza Polski. Co ciekawe w okresie od 17 stycznia do 28 lutego 2022 r. lokalni przedsiębiorcy turystycznymi z ww. regionów wzbogacili się o 56,5 mld zł, a płatności bonem opiewały na kwotę ponad 2,1 mld zł, która była dwukrotnie wyższa niż ta uzyskana w 2021 roku.
99 proc. obiektów turystycznych obsługiwało gości z bonem turystycznym
W okresie wakacyjnym w 2022 roku konta obiektów turystycznych zasiliło 2,8 mld zł, a najwięcej środków trafiło do firm zajmujących się usługami noclegowymi (blisko 57 proc.) i organizujących imprezy turystyczne (35 proc.). POT informowała także, że tylko 1 proc. przedsiębiorców z branży turystycznej nie odnotował żadnej transakcji bonem, a 41 proc. spośród uprawnionych do skorzystania z programu zadeklarowało, że taka forma pomocy zmobilizowała ich do zorganizowania wyjazdu. Najaktywniejszymi turystami, którzy za sprawą Bonu Turystycznego udali się na wakacje, okazali się mieszkańcy województw: kujawsko-pomorskiego, wielkopolskiego, łódzkiego, śląskiego i wielkopolskiego. Idea Polskiego Bonu Turystycznego oprócz tego, że wspiera polskie rodziny oraz ważny sektor gospodarki jakim jest turystyka, to w znaczący sposób popularyzuje wśród Polaków poznawanie ojczystego kraju i stymuluje popyt na krajowe, regionalne oraz lokalne dobra. W celu wykorzystania bonu należy go aktywować za pomocą platformy PUE ZUS.