Aby zostać pilotem wycieczek, należy zapisać się na kursy organizowane przez wyspecjalizowane w tej dziedzinie ośrodki, w których wykłady prowadzone są przez odpowiednio wykształconą kadrę ze stażem w tym zawodzie.
Po kursie jego uczestnicy muszą zdać egzamin teoretyczny i praktyczny, a jeśli kurs organizowany jest na pilota w wycieczkach zagranicznych, kandydat musi też zdać kurs językowy, jeśli nie jest wykształconym filologiem w danym języku. Aby przejść do egzaminu pisemnego, trzeba otrzymać określoną liczbę punktów. Później następuje egzamin ustny, a po nim dopiero teoretyczny. Jeśli nie zda się któregoś z testów, to po zakończeniu kursu kandydat ma trzydzieści dni od ogłoszenia wyników na poprawienie egzaminu. W innym przypadku konieczne jest po raz kolejny przejście całego kursu od nowa.
Program kursu ustalony jest przepisami prawnymi zawartymi w Dz. U. z 2006 r. Nr 15, poz. 103 i 104. Sam kurs musi trwać sto dwadzieścia godzin zajęć teoretycznych i trzy dni nauki praktycznej. Aby otrzymać uprawnienia pilota wycieczki, trzeba oprócz zdanego kursu przedłożyć jeszcze zaświadczenia lekarskie i oświadczenie o niekaralności. Dokumenty należy złożyć w urzędzie marszałkowskim, bo to właśnie ten organ państwowy wydaje stosowne licencje.
W trakcie kursu i szkoleń piloci uczą się takich rzeczy jak:
umiejętność pracy w grupie i kierowanie tą grupą,
umiejętność negocjacji i rozładowywanie napięć pojawiających się w grupie,
odpowiednie dobieranie tonu głosu do zaistniałych sytuacji,
postępowanie w sytuacjach nieprzewidzianych, takich jak zasłabnięcia podopiecznych, odnalezienie się w sytuacjach kryzysowych np. wypadków,
umiejętność dobrego zaprezentowania swojej firmy i miejsca, do którego się dana wycieczka udaje,
podstawowych wiadomości o kraju i zwyczajach, do którego zmierza wycieczka,
umiejętność animacji grupy ludzi często pochodzących z bardzo różnych środowisk tak, by szybko się poznali i zaprzyjaźnili ze sobą.
Pilotem wycieczek nie jest się dożywotnio. Licencja pilota wycieczek może zostać cofnięta przez organ wydający. Pilot może stracić uprawnienia, jeśli nie przestrzega przepisów ustawy lub jeśli nie zda egzaminów sprawdzających.
Nad prawidłowością działań pilotów wycieczkowych pieczę sprawuje też Polska Federacja Pilotażu i Przewodnictwa, a przepisy ustalane są przez ministerstwa turystyki i gospodarki. Ta współpraca ma na celu doprecyzowanie i modyfikowanie programów szkoleń tak, by piloci byli coraz bardziej kompetentni. Tworzone przepisy mają na celu także ochronę pilotów jako grupy zawodowej.
moje pytanie jest, mieszkam w kanadzie 20 lat ale wracam do kraju w tym roku.Mam dyplom ukonczenia szkoly sredniej(high school) czy nadal bede musial podchodzic do egzaminu jezykowego, na wycieczki zagraniczne. mam ukonczonom 5 klase podstawowom z polski i szkole srednom high school z kanady,…prosze podac mi numer telefonu bo mam jeszcze pare pytan..marcin
Proponuję się pierw nauczyć polskiego żeby nie było „ukończonom” 😛
moj e-mail —martinrosol@gmail.com
prosze o pomoc w wyjasnieniu mojch pytan ktore umiescilem na tej strone
Jestem z pochodzenie bulgarka.
Mieszkam w Warszawie od 1976 roku. Mam wyzsze studia. Jestem z wyksztalcenie artista plastyk. Mam dusze podrozniczki. Ciagle podrozuje. Bylam w Europie i Japonii. Potrafie znalesc sie w nieznanym.
Uzywam 5 jezykow:
bulgarski- moj jezyk ojczysty
polski- jezyk moej drogej ojczyzny
francuski- w mlodosci skonczylam „Aliance Fransaise” – 10 lat nauki-w Sofii
rosyjski- ze szkoly- wszystkie examiny z historii sztuki sie uczylam z „Wseobszta historii sztuki” Alpatowa
angielski- potrafie wszystko powiedziec
Interesuja mnie wyczeczki w zagranicznie jak i takie w Warszawie.
Jakie mam szanse?