Zagubiony bagaż na lotnisku. Poznaj swoje prawa i obowiązki

bigstock-Lost-baggage-on-the-airport-26935322

Tłok w czasie odprawy, długi i męczący lot z nieustannie marudzącym dzieckiem obok, przepychanka przy wysiadaniu, hala przylotów. Dochodzimy do taśmy bagażowej. Mijają minuty, kwadrans, a naszego bagażu jak nie było, tak nie ma. To chyba najgorszy z możliwych scenariuszy, jakie mogą nas spotkać na lotnisku. Sytuacja niemiła i nerwowa, ale trzeba zachować zimną krew i podjąć odpowiednie działania w celu odnalezienia zguby.

Bagaż zagubiony

 

Pierwsza i najważniejsza rzecz to udanie się do punktu bagażu zagubionego. Tam otrzymasz druk PIR (Property Irregularity Report – Raport Niezgodności Własności). Po jego wypełnieniu, wspólnie z obsługą punktu, należy ustalić, gdzie zaginiona walizka rzeczywiście poleciała. Na podstawie sporządzonego protokołu, linie lotnicze rozpoczną poszukiwania zguby. Gdy bagaż zostanie odnaleziony, przewoźnik skontaktuje się z Tobą i dostarczy walizkę pod wskazany adres.

Jeżeli bagaż faktycznie został zagubiony, masz prawo żądać odszkodowania. Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł, że maksymalna wysokość odszkodowania, jaką może otrzymać pasażer, wynosi 1134,71 euro. Kwota ta ulega podwyższeniu, w momencie zgłoszenia przy odprawie większej wartości swojego bagażu. Związane jest to jednak z koniecznością uiszczenia dodatkowej opłaty.

Aby uzyskać odszkodowanie należy złożyć, do przewoźnika, reklamację w formie pisemnej. W piśmie należy określić wysokość poniesionych strat. W tym celu należy przedstawić odpowiednie faktury i rachunki, jako potwierdzenie wartości zguby. I tutaj najczęściej pojawia się problem, gdyż mało która osoba przechowuje takie dokumenty. Do roszczeń finansowych można dołączyć również paragony za zakupy bieżące, które wynikły z faktu powstania szkody. Z tym, że zakupione rzeczy muszą być tzw. pierwszej potrzeby.

 

Uszkodzony bagaż

 

Druga sytuacja, która może przytrafić się pasażerom to odbiór bagażu uszkodzonego. W tym przypadku, podobnie jak przy zagubieniu, należy udać się do punktu bagażu zagubionego i wypełnić wniosek PIR. Do wniosku należy załączyć kopię przywieszki bagażowej oraz ponownie rachunki poświadczające faktyczną wartość zniszczonych rzeczy. Taką reklamację należy złożyć natychmiast po wykryciu szkody, natomiast nie później niż 7 dni w odniesieniu do bagażu rejestrowanego. W piśmie reklamacyjnym musisz podać wszystkie Twoje dane, numer i datę lotu, a także sprecyzować swoje roszczenia, z wyszczególnieniem rzeczy, które uległy zniszczeniu.

Wyżej opisane sytuacje mogą przydarzyć się każdemu. Warto jednak zrobić wszystko, aby zminimalizować szansę ich wystąpienia. Nie powinniśmy wpadać na halę odpraw w ostatniej chwili i bezładnie rzucać bagażu na taśmę. Może się bowiem okazać, że załadunek na ten lot został już zakończony lub odbywa się przez inny taśmociąg. Wartościowe rzeczy w postaci gotówki, biżuterii, dokumentów, zawsze należy mieć przy sobie, w bagażu podręcznym. I za każdym razem należy zapoznać się z regulaminem przewozów w danych liniach lotniczych. Dzięki temu będziemy wiedzieli, za jakie szkody odpowiedzialność ponoszą linie lotnicze, a w jakich sytuacjach będziemy zdani sami na siebie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *